PostHeaderIcon Мережа Інтернет: правила безпечної поведінки

Наприкінці XX та початку XXI ст. особливо важливого значення набуває інформація. Усе частіше нам потрібно володіти швидкими й точними даними про предмет діяльності. При­чому своєчасність отримання потрібної інформації стає надзвичайно важливою. У цей час найбільш зручним способом одержання й передачі різноманітної інформації є використання всесвітньої комп'ютерної ме­режі Інтернет.

 З цієї теми ти можеш дізнатися про значення Інтернету в суспільстві, про те, що собою являє глобальна мережа, про послуги Інтернету. Водночас, отримаєш інформацію про те, як бути безпечним, користуючись Інтернетом.

 Користуйся можливостями!

Інтернет являє собою всесвітню інформаційну комп'ютерну мережу, що поєднує в єдине ціле безліч комп'ютерних мереж, що працюють за єдиними правилами. Інтернет не є комерційною організацією й нікому не належить. Користувачі Інтернету є практично у всіх країнах світу. Комп'ютери зв'язуються за допомогою ліній зв'язку. Для підключення лінії зв'язку до комп'ютерів використовуються спеціальні електронні пристрої (модеми), установлюються програми для спільної роботи. Комп'ютерна мережа – це об'єднання комп'ютерів, ліній зв'язку між ними й програм, що забезпечують обмін інформацією.

 До Інтернету мають доступ десятки мільйонів користувачів. Ріст і розвиток Інтернету три­ває, і на середину століття очікується значне збільшення ролі Інтернету у всіх інформаційних технологіях.

 Однією з переваг Інтернету є корисність. Обсяг інформації незрівнянно великий. Подан­ня й зручність її сприйняття поки не можуть зрівнятися із книгами або телебаченням, але кількість і доступність інформації в мережі значно вища. Інтернет – джерело найбільш свіжої інформації. Проте з розширенням глобальної комп'ютерної мережі, збільшенням кіль­кості доступної інформації й послуг виникає проблема перевірки та достовірності.

Електронна пошта (e-mail) – перший із сервісів Інтернет, найпоширеніший і найефек­тивніший з них. Електронна пошта – типовий сервіс відкладеного читання (off-line). Ти відправляєш своє повідомлення, як правило, у вигляді звичайного тексту, а адресат одержує його на свій комп'ютер через певний проміжок часу, і читає твоє повідомлення тоді, коли йому буде зручно.

 До інтерактивних сервісів, що служать спілкуванню людей через Інтернет, відноситься ICQ. Користувачі, встановлюючи одну програму, можуть спілкуватися в реальному режимі (on line). Також дуже популярні чати. Користувачі приєднуються до одного з каналів – тема­тичних груп і беруть участь у розмові, що ведеться не голосом, а текстом.

 Будь обережним!

В Інтернеті є, звичайно ж, своя небезпека. Сьогодні немає засобів впізнання особи, з якою спілкуєшся, тому важко перевірити інформацію щодо співрозмовника. Є дуже багато випад­ків, коли себе видають за інших, приписуючи собі гарну зовнішність, риси характеру, захоп­лення тощо. Подумай, чи хотів би ти спілкуватися з нещирою людиною?

 Існують випадки потрапляння в рабство через мережу Інтернет. Дівчата та хлопці листу­ються з особами, які пропонують роботу за кордоном або одруження. Також існують випадки, коли за допомогою спілкування просять надіслати фотокартки, а потім, використовуючи монтаж, створюють фотокартки і розміщують на порносайтах.

З поширенням використання Інтернету з'явилося таке явище, як spam. Це коли на поштову адресу приходять листи з рекламними пропозиціями. Іноді за день їх може на­дійти від одного до 50. Уберегтися від цього дуже важко. Також Інтернет використовується шахраями, які можуть вимагати гроші, наприклад, на організацію допомоги. Як правило, дається тільки рахунок для перерахування грошей, немає ні координат організа­ції, ні інформації, якою діяльністю вони займаються, як довго існують тощо. Або надси­лається інформація про виграш грошей або якоїсь речі. Для того щоб отримати приз, треба зателефонувати за номером телефону, який є платним. А потім приходить великий рахунок за телефон.

Проблемним питанням є питання безпеки даних. Комп'ютери, підключені до глобаль­ної мережі, стають більш уразливими. І нема ніякої гарантії, що дані не використовують інші.

 

Скористайся правилами, які допоможуть безпечно працювати в Інтернеті

  • Пам'ятай, що в Інтернеті ти спілкуєшся з людиною.
  • Постав себе на місце людини, з якою говориш.
  • Відстоюй свою точку зору, але не ображай своїх співрозмовників.
  • Коли ти використовуєш телекомунікації, то маєш справу з екраном комп'ютера. Ти не можеш жестикулювати, змінювати тон і вираз обличчя тощо. Твій вираз обличчя не має ніякого значення. Слова, тільки слова – це все, що бачить твій співрозмовник. Коли спілкуєшся по Інтернету, мож­на дуже легко помилитися в тлумаченні слів свого співрозмовника. Коли ти зв'язуєшся з ким-небудь, пам'ятай, що твої слова фіксуються.
  • Дотримуйся етики спілкування.
  • Поважай час і можливості інших. Існує стереотип, що сьогодні в людей залишається усе менше часу, і створення нових пристроїв дозволяє заощадити час. Коли ти надсилаєш електронну пошту або спілкуєшся в Інтернеті, ти фактично претендуєш на чийсь час. І тоді ти відповідаєш за те, щоб адресат не витратив цей час марно.
  • Не давай ніякої особистої інформації (адресу, номер телефону, номер школи, місце ро­боти, опис квартири тощо).
  • Не надсилай свої фотокартки незнайомим особам.
  • Отримавши інформацію, яка змусить почуватися некомфортно, припини розмову та повідом про це людям, яким ти довіряєш.

 

Мої правила безпечної поведінки в Інтернеті

  • Я не надаватиму ніякої особистої інформації (ім'я, вік, адресу, номер телефону, но­мер школи, місце роботи) без згоди дорослих.
  • Якщо я отримаю інформацію, яка примусить мене почуватися некомфортно, я одра­зу розповім своїм близьким або вчителю. Мої опікуни знають усіх, з ким я спілкуюсь в Інтернеті.
  • Я ніколи не погоджусь зустрітися з тим, з ким я познайомився в Інтернеті, без попередньої згоди старших. Якщо я буду зустрічатися, то це буде людне місце, і я запрошу кого-небудь зі знайомих мені людей.
  • Я ніколи не вишлю свої фото людині, з якою я познайомився через Інтернет, не пора­дившись з дорослими.
  • Я не буду відповідати на листи чи прохання, які викликають почуття дискомфорту або сорому.

 

Пам'ятай! Спілкування через Інтернет ніколи не замінить живого спілкування з друзями!

 

Для роздумів

Яку відповідь ти даси на такі єлектронні листи. Обґрунтуй чому?

 Лист 1

«Привіт! Мене звати Сашко. Мені 15 років. Я живу в Києві. Шукаю друзів по листуванню. Я полюбляю комп'ютерні ігри, читати книги, дивитися телевізор. Я мрію подорожувати. Хочу побувати в Лондоні».           

 Лист 2

«Привіт! Мене звати С. Я хочу з тобою познайомитися. Мені 30 років. Я живу в Сполучених Штатах Америки. Маю власну фірму. У мене свій двоповерховий будинок. Я зби­раюся відвідати Україну. Може, ми зустрінемося? Пришли мені свою фотокартку та адресу».

 Лист 3

«Всім!!! Наша організація займається збиранням коштів для потерпілих від повені в N. Ми купуємо їжу, теплі речі для тих, хто втратив домівки. Не будьте байдужими до чужого горя! Хто скільки може. Наш рахунок № 123456789. Вдячні діти Вас ніколи не забудуть. Дякуємо».